Sabine Gruber

© Gunter Glücklich

LURRA Editions -logo (klikkaa takaisin etusivulle)

Sabine Gruber on vuonna 1963 Meranissa, Etelä-Tirolissa, Italiassa, syntynyt itävaltalainen kirjailija, esseisti, novellisti. Hän on kirjoittanut myös teatterille ja on tehnyt radio-ohjelmia. Kasvu italialaiseen kulttuuriin ja saksankieliseen kulttuuriin jakautuneessa, paikallista apartheidiä ja nationalismia ruokkivassa todellisuudessa loi hänen kirjallista luonnettaan jo varhain; tarvetta tarkastella ihmistä ja ihmisyyttä ja todellisuuteen vaikuttavia tekijöitä eri näkökulmista yhtä aikaa. Hän opiskeli historiaa ja valtio-oppia Innsbruckissa ja Wienissä. Hänen ensimmäinen teoksensa, Aushäusige-romaani (1996), on vaihtuvista näkökulmista rakentuva kuvaus kahdesta sisaruksesta, jotka jättävät politiikan repimän Etelä-Tirolin.  Romaaneissa Die Zumutung (2003) ja Über Nacht (2007) psykologinen linja syvenee entisestään: ensiksi mainitussa teoksessa kertojan todellisuus ja mielikuvitus sekoittuvat keskenään, jälkimmäisessä yhdistyvät naisen kaksi elämäntapaa lopulta käyden ilmi, että toinen on fiktio toisesta. Über Nacht oli ehdolla Saksan kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja sai useita muita palkintoja. Romaani Die Sehnsucht (2011) on kuvaus kolmesta etelätirolilaisesta naisesta, jotka ovat lähteneet kotimaastaan eri syistä eri aikoina. Kertomus sijoittuu vuosiin 1938, 1978 ja nykyaikaan ja vie lukijansa alueen lähihistoriaan liki sadan vuoden ajalta. Daldossi – silmänräpäyksellinen elämä on psykologisen tarkka, ironian ja mediapoliittisen ja humanitäärisen informaation kattama kuvaus uraltaan ulos ajautuneen maineikkaan sotakuvaajan Bruno Daldossin elämän ratkaisevista hetkistä. Eläintensuojelija-puoliso on juuri jättänyt Daldossin, jonka tietoisuutta ja sydäntä kalvavat muistot valokuvaajan roolissa koetuista julmuuksista ja suurvaltapoliittisesta vehkeilyistä ja mediallisesta kaupankäynnistä sotien todellisuuksilla Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa 90-luvulta alkaen. Mitä sotakuvaajan psyyke lopultakin kestää? Miten kuvata sodan suuri totuus, kun lopputulokset, valokuvat, ovat myyntitavaraa tilaajille, jotka arvottavat niiden sisällöt kaupallisilla kriteereillä? Voiko sotien todellisuus koskaan muuttua valokuvien ansiosta, vaikka sotakuvauksen perinne julistaa muutoksen puolesta? Daldossin tie vie hänet Wienistä Venetsiaan ja lopulta Italian rannikolle, pakolaissaarelle, pohtimaan näitä kysymyksiä aivan uudella tavalla. Kirjailija luo kokonaisuudesta, paitsi syväanalyysin sotakuvaajan eskapismista, myös tulkinnan aikakautemme valheista sodiksi kutsutussa mediateollisuudessa, jossa varsinaisilla uhreilla, viattomilla sivullisilla, eri kulttuureissa, on palkaton cameo-rooli.

 

 

Takaisin Kirjailijat-sivulle

 

LURRA Editions  –  PL - Box 197  –  00531 Helsinki